چگونه یک وب سایت را بسنجیم ؟

طراحی سایت نیشابور عملکرد اصلی1

همان طور که میدانیم امروزه بحث وب سایت ها بسیار داغ است. ولی خوب به هر وب سایت هم نمی شود گفت وب سایت به همین دلیل امروز قصد دارم چند راه برای تشخیص و سنجش یک وب سایت را به شما بگویم. در قدم باید چند نکته زیر را در نظر بگیرید.

  • میزان محتوا وب سایت
  • دیزاین و طراحی
  • سئو

این سه پارامتر ذکر شده اصول پایه سنجش یک وب سایت هستند. ولی خود گوگل ابزار ها و وب سایت هایی را برای همین کار طراحی و پیاده سازی کرده است. که اصطلاحا به آنها ابزار های عملکرد یا Performance  می گویم.           این ابزار ها شامل :

  1. GTmetrix
  2. WebPageTest
  3. Google PageSpeed

مطرح ترین این ابزار ها GTmetrix است که فعالیتی چندین ساله در همین زمینه دارد . قبل از شروع هر چیزی باید بگویم که این ابزار ها از خارج مرز ایران آنالیز می کنند همچنین سرعت اینترنت ایران به صورت کلی در جایگاه خوبی نیست به ه

GTmetrix

وب سایت جی‌تی‌متریکس که با سایت gtmetrix.com مشغول به فعالیت است. روزانه هزاران URL  را آنالیز می کند. و طی سنجش و بررسی پارامتر های زیر رتبه سایت را بر اساس حروف الفبا مشخص می کند.

  1. Performance
  2. Structure
  3. LCP
  4. TBT
  5. CLS

پنچ پارامترذکر شده در بالا پارامتر هایی هستند که جی‌تی‌متریکس با آنالیز آنها رتبه وب سایت را بر اساس حروف الفبا انگلیسی مشخص می کند. در ایران بیشتر وب سایت ها بین حروف C – D هستند.

  • میزان محتوا وب سایت
  • دیزاین و طراحی
  • سئو

این سه پارامتر ذکر شده اصول پایه سنجش یک وب سایت هستند. ولی خود گوگل ابزار ها و وب سایت هایی را برای همین کار طراحی و پیاده سازی کرده است. که اصطلاحا به آنها ابزار های عملکرد یا Performance  می گویم.           این ابزار ها شامل :

  1. GTmetrix
  2. WebPageTest
  3. Google PageSpeed

مطرح ترین این ابزار ها GTmetrix است که فعالیتی چندین ساله در همین زمینه دارد . قبل از شروع هر چیزی باید بگویم که این ابزار ها از خارج مرز ایران آنالیز می کنند همچنین سرعت اینترنت ایران به صورت کلی در جایگاه خوبی نیست به ه

محتوا وب سایت

محتوا یک وب سایت می تواند یکی از پارامترها و فاکتور های مهم و اساسی در سنجش باشد. اما نکته مهم در اینجاست که محتوا باید یونیک (غیر کپی باشد) محتوا غیر یونیک چندان ارزشی ندارد چه از نظر گوگل و چه از دیدگاه کاربران محتوا تخصصی یکی از بهترین نوع محتوا است. که حتی کاربران شما حاضر به پرداخت هزینه برای دریافت محتوا به صورت فایل PDF  هستند.

سئو

یکی درگیر از فاکتور های سنجش وب سایت ها مبحث سئو انها است. به نظر من بهترین ابزار سنجش سئو LIGHT HOUSE  است. که شما با راست کلیک بر روی سایت منتخب و کلیک بر روی گزینه INSPECT  و رفتن به تب LIGHT HOUSE و انتخاب گزینه SEO  و زدن دکمه GENERATE REPORT  سئو وب سایت مورد نظر خودتان را بررسی کنید. با این کار شما فقط سئو داخلی (On-Page SEO) وب سایت مورد نظر را بررسی کرده اید. سئو داخلی شامل:

  • کلمات کلیدی
  • وجود کلمه کلیدی در تگ H1
  • تراکم کلمه کلیدی
  • طول محتوا
  • بهینه سازی تصاویر
  • محتوا یونیک

سئو داخلی شامل شش نکته بالا می شود که کلمه کلیدی نقش مهمی در سئو داخلی دارد پس در انتخاب آن هم دقت کافی داشته باشید. کلماتی مانند طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت تبریز، طراحی سایت نیشابور کلمات کلیدی صنف کاری طراحی سایت وسئو می باشد.

طراحی وب سایت نیشابور عملکرد1

طراحی و دیزاین

طراحی و دیزاین یک وب سایت شاید اولین چیزی باشد که توجه شما را به آن وب سایت جلب کند. پس این گزینه هم میتواند پارامتر مهمی باشد. طراحی وب سایت به صورت کلی یا با قالب های آماده پیاده سازی می شود یا با بهره گیری از زبان های برنامه نویسی که در اکثر مواقع از HTML – CSS برای دیزاین و طراحی استفاده می شود. دیزاین یک وب سایت باید به نوع صنف کاری شخص همخوانی داشته لازم را باشد. همچنین باید توجه کاربر را در حین ورود جلب کند.

پارامتر سرعت

به صورت کلی برای سنجش یک وب سایت شما باید تخصص لازم را در حوضه کاری دیجیتال مارکتینگ داشته باشید. تا بتوانید آنالیزی دقیق و حرفه ای بر روی  وب سایت مورد نظر خود اعمال کنید. که متاسفانه در ایران بدلیل اختلالات گسترده اینترنت و کندی سرعت آن نمی شود سرعت را یک پارامتر سنجش محسوب کرد. از این روی تمامیه وب سایت های سنجش سرعت مانند جی‌تی‌متریکس هیچ سرور داخلی و ایرانی ندارند و بیشتر این آنالیز ها از کشور های دیگر صورت می گیرد. کشور هایی مانند چین – کانادا و … که سرور های این سایت در آن کشور ها قرار دارد. به همین خاطر سرعت یک وب سایت خیلی جز پارامتر های حیاتی محسوب نمی شود. هر چند که بسیار مهم و حیاتی است.

جمع بندی

اگر روزی خواستید یک وب سایت را بسنجید حتما از ابزار های ذکر شده در بالا استفاده کنید همچنین وب سایت های ایرانی زیادی مانند وب سایت چکاپ این خدمات را ارائه می دهند. بیشتر این خدمات به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می گیرد مگر اینکه شما در کار سئو یا تولید محتوا باشید و نیاز داشته باشید که روزانه URL های زیادی را بررسی کنید در این صورت شما مجبور به استفاده از پلن ها و در نتیجه هزینه دلاری هستید. خوب امیدوارم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. و توانسته باشیم این ابزار و پارامتر ها را به بهترین حالت ممکن معرفی کرده باشیم.

موفق و آنالیزگر باشید.

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.